Mijenjanje i krpanje guma na autu: vodič koji spašava živce i vrijeme

Koreqt
Objavljeno: 27. 10. 2025.

Puknuta ili istrošena guma ne mora značiti paniku. Naučite kako je pravilno promijeniti ili zakrpati i produžiti im vijek.

Fotografija preuzeta: Shutterstock.com

Nema ništa gore nego kad se nađete na cesti s probušenom gumom, a servis je kilometrima daleko. Upravo zato, znati kako promijeniti ili barem privremeno zakrpati gumu vještina je koja štedi i vrijeme i novac, a ponekad i živce. Osim hitnih situacija, redovita zamjena i pravilna briga o gumama ključni su za sigurnost i ugodnu vožnju.

U ovom vodiču donosimo sve što trebate znati, od toga kada je vrijeme za zamjenu, kako izgleda postupak korak po korak, pa do savjeta za krpanje i produženje vijeka trajanja guma.

Kada je vrijeme za mijenjanje guma?

Iako se mnogi vozači na zamjenu guma sjete tek kad im probuši kotač, istina je da postoji niz situacija kada je mudro ili čak zakonski obavezno promijeniti gume.

Prva i najpoznatija razlika je sezonska zamjena. U Hrvatskoj je zakonski obavezno imati zimsku opremu u razdoblju od 15. studenoga do 15. travnja.

Osim sezonske, postoji i hitna zamjena zbog oštećenja. Ako primijetite da je guma probušena, ima balončiće na boku ili pukotine po cijeloj površini, zamjena je neizbježna.

Evo nekoliko jasnih znakova da je guma dotrajala:

  • Dubina profila manja od zakonske granice (1,6 mm za ljetne, 4 mm za zimske gume). Možete provjeriti jednostavno uz pomoć kovanice ili pokazatelja istrošenosti na samoj gumi.
  • Pukotine i sitna oštećenja. Guma koja počinje pucati pokazuje da je stara i tvrda te više ne pruža dovoljno prianjanja.
  • Deformacije ili „balončići“. Ako primijetite izbočinu na boku gume, to znači da su unutarnja vlakna popustila i guma se može rasprsnuti.
  • Starost gume. Čak i ako ne vozite puno, guma stari. Opće pravilo je da se gume ne bi trebale koristiti dulje od 6-8 godina, bez obzira na izgled. Na bočnoj strani nalazi se DOT oznaka s godinom proizvodnje.

Kako promijeniti gumu korak po korak

Svatko od nas se barem jednom nađe u situaciji da guma otkaže poslušnost na cesti. Ako ste ikad stajali na rubu autoceste i čekali pomoć, znate koliko se tada svaka minuta čini kao vječnost. Zato je dobro znati osnovni postupak zamjene kotača.

Istraži ponudu

Što uvijek imati u autu

Prije svega, važno je biti pripremljen. U prtljažniku bi uvijek trebali imati:

  • Rezervnu gumu (punu ili privremenu „palačinku“).
  • Dizalicu - standardni model dolazi uz auto, ali postoje i praktičniji hidraulični modeli.
  • Ključ za kotače - bez njega ne možete otpustiti matice.
  • Rukavice - sitnica koja čini razliku jer se kotači često zapraše i zamažu.
  • Sigurnosni trokut i prsluk - nisu tu radi ukrasa, nego radi vaše sigurnosti na cesti.

Koraci za mijenjanje gume

  1. Parkirajte na sigurnom i ravnom mjestuNikada ne mijenjajte gumu na zavoju ili nepreglednom dijelu ceste. Ako ste na autocesti, stanite na zaustavnu traku što bliže rubu.
  2. Uključite sva četiri žmigavca i postavite trokutNa otvorenoj cesti trokut ide 100 m iza auta, u gradu dovoljno je i 30-ak metara.
  3. Otpustite matice prije dizanjaTo je detalj koji mnogi zaborave - ako podignete auto pa tek onda pokušate odvrnuti matice, kotač će se vrtjeti.
  4. Postavite i podignite auto dizalicomDizalicu treba postaviti na točno označeno mjesto (obično ispod pragova) da se karoserija ne ošteti.
  5. Skinite gumu i stavite rezervnuKad je auto u zraku, lako ćete skinuti kotač i zamijeniti ga rezervnim.
  6. Stegnite matice u križnom rasporeduTo znači da ne idete redom, nego dijagonalno - kako bi se kotač ravnomjerno sjeo.

Nakon što ste sve vratili na mjesto, spustite auto i još jednom lagano dotegnite matice. Ako imate rezervnu „palačinka“ gumu, imajte na umu da ona služi samo za privremenu vožnju do prvog servisa.

Krpanje guma - kada je moguće, a kada ne?

Iako mnogi vozači pomisle da je svako oštećenje gume „kraj priče“, istina je da se većina manjih problema može privremeno ili trajno riješiti. Ključno je znati kada je krpanje dovoljno sigurno, a kada treba bez razmišljanja posegnuti za novom gumom.

Kada se guma može zakrpati?

Ako ste naišli na čavao ili vijak, rupa u gaznom sloju često se može zakrpati. Takva oštećenja su mala i lokalizirana te ne narušavaju strukturu bočnih stranica. U tim slučajevima, privremeno rješenje može biti set za krpanje koji dolazi s autom, dok je trajno rješenje vulkanizacija u servisu.

Kada krpanje nije opcija?

Ako je guma oštećena na boku ili rubu, popravak nije siguran. Bočne stranice nose težinu auta i trpe najveći pritisak, pa svako oštećenje na tom mjestu povećava rizik od pucanja pri vožnji. Isto vrijedi za veće pukotine ili kad je guma već dotrajala i puna manjih oštećenja, tada krpanje nije dugoročno rješenje.

Vrste krpanja guma

1. Set za krpanje (pjenom)

Dolazi u mnogim novijim automobilima umjesto rezervne gume, a funkcionira tako da se u gumu ubrizga posebna pjena koja zatvara rupu i omogućuje nastavak vožnje.

Prednost: brzo i jednostavno rješenje, bez alata i prljanja ruku.

Nedostatak: privremeno rješenje, gumu i dalje morate zamijeniti ili trajno zakrpati u servisu.

2. Umetak/čep

Riječ je o gumenom čepu koji se umeće u rupu. Popularan je kod vozača koji žele sami riješiti problem na cesti, jer je relativno jednostavan za korištenje.

Prednost: sigurnije i dugotrajnije od pjene, ali i dalje se preporučuje naknadni pregled kod vulkanizera.

3. Vulkanizacija u servisu

Najsigurnija i najtrajnija metoda kojom se oštećenje sanira iznutra, posebnim flasterom koji vraća gumi gotovo prvotnu čvrstoću.

Prednost: može produžiti vijek gume i nekoliko godina ako je oštećenje bilo minimalno.

Nedostatak: zahtijeva odlazak u servis, pa nije opcija za hitne situacije na cesti.

Praktični savjeti za sigurnost i dugovječnost guma

  • Redovito provjeravajte tlak jer prenizak ili previsok skraćuje vijek i povećava potrošnju goriva.
  • Rotirajte gume svakih 10 000 km radi ravnomjernog trošenja.
  • Skladištite sezonske gume na suhom, tamnom mjestu, uspravno ili položeno ovisno o naplatku.
  • Ne ignorirajte vibracije ili „povlačenje“ auta - znak su problema s gumama ili balansiranjem.

Najčešće greške koje vozači rade

  • Vožnja s oštećenom gumom jer „može izdržati još malo“.
  • Nepravilno stezanje matica nakon zamjene.
  • Korištenje seta za krpanje kao trajnog rješenja.
  • Držanje guma na suncu ili u vlažnim prostorima.

Zaključak: Male vještine, velika sigurnost

Znati kada i kako promijeniti ili zakrpati gumu nije samo praktična vještina, već i ulaganje u vlastitu sigurnost. Uz malo pripreme i osnovne opreme, možete izbjeći nepotreban stres na cesti i produžiti vijek trajanja guma. Redovita briga, od provjere tlaka do pravilnog skladištenja, štedi novac i čuva vas od neugodnih iznenađenja. A kad ipak dođe do nepopravljivog oštećenja, imajte na umu da je nova guma uvijek bolja opcija nego riskirati vožnju na nesigurnoj staroj.

Najnoviji savjeti Vidi sve